Hyviä talousuutisia: tätä suomalaista putkiremonttikonseptia viedään nyt myös Ruotsiin

Jaa artikkeli:

LVI-alan yrittäjät ovat viime vuosina alkaneet remontoida omakotitalojen putkia kustannustehokkaalla sukitusmenetelmällä, jota ennen käytettiin vain kerrostaloissa.

Vielä viisi vuotta sitten omakotitalon viemäri oli tapana uusia perinteisellä menetelmällä: puretaan vanha putkisto ja asennetaan tilalle uusi. Sukituksessa puolestaan vanhan putken sisään ujutetaan uusi putki, mikä on perinteistä remonttia edullisempaa, sillä rakenteita ei tarvitse purkaa eikä pihaa kaivaa auki.

– Olimme nuori yritys vuonna 2014, ja meillä oli tarve keksiä uutta. Huomasimme kotimaisilla ja kansainvälisillä LVI-alan messuilla, ettei kukaan tehnyt sukituksia omakotitaloihin, kertoo omakotitalojen sukituksia ensimmäisten joukossa tehneen Pohjolan LVIturvan perustaja Juhana Kilpeläinen.

Nyt kolme vuotta myöhemmin sukitus on suosituin tapa remontoida omakotitalon viemäri ja sukitusta tekevien yritysten määrä on lisääntynyt reippaasti.

Miksi keksintö levisi omakotitaloihin niin myöhään?

Materiaalit ja työkalut ovat kehittyneet vasta viime vuosina siihen pisteeseen, että niillä voidaan turvallisesti sukittaa omakotitalon viemäri. Omakotitalojen putket ovat kapeampia kuin kerrostaloissa, joten sukituspinnan on oltava ohut ja kestävä.

Putkiremontit ovat kasvussa talokannan ikääntyessä. Korjausvelka kasvaa vuosi vuodelta, kun yli 30 vuotta vanhat valurautaiset viemärit ovat tulossa tiensä päähän.

Kilpeläisen mukaan sukitusmenetelmän ansiosta putkiremonttiin on nykyään helpompi ryhtyä.

– Omakotiasujien asenteet ovat muuttuneet. Ennen oli tapana odottaa putkien hajoamista tai tukkeutumista ennen kuin ryhdyttiin toimiin. Nykyään putkiremontti kiinnostaa omakotiasujia jo ennen putkirikkoa.

Sukittamalla tehty remontti kestää omakotitalossa muutaman päivän. Kerrostaloissa remontti kestää viikkoja tai jopa kuukausia.

Kuvateksti: Viemärin sukitus on kustannustehokkain ja nykyaikaisin tapa uusia omakotitalon viemärit

Horisontissa siintää kansainväliset markkinat

Korjausvelan kasvu tietää vilkkaita vuosia putkiurakoitsijoille. LVIturva osoittaa, että ala voi hyvin. Yritys tuplasi viemärisukitusten liikevaihdon ensimmäisten toimintavuosien aikana. Sukitusremontti on kasvanut yrityksen suosituimmaksi palveluksi, ja aika on kypsä pohjoismaisille markkinoille.

– Alkuvuodesta rantauduimme Tukholman alueelle. Kerrankin näin päin! Etenkin asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä Suomi on ottanut valtavia harppauksia viime vuosina, Kilpeläinen kehuu suomalaista LVI-osaamista.

Yritystietoja analysoiva Balance Consulting nostaa LVI-alan menestyjien joukkoon vuotuisessa toimialavertailussaan.

Jaa artikkeli: